Blinc

Afspraak of meer uitleg? Bel ons op 0489 147 037 of mail naar info@blinc.be

Vacature Account Executive

 

Welkom, bij Blinc Sales Institute. Ben jij de fenomenale Account Executuve die wij zoeken? Wil je eerst weten wie wij zijn?

De 15 eigenschappen van een fenomenale Account Executive

“Account Management is geen job, het is een levensstijl.”

Toegegeven, accountbeheer is niet voor iedereen weggelegd. Het is hectisch. Het is stressvol. Maar het is het ook echt waard. Ik heb een passie voor mensen - hun aanwezigheid, hen beter leren kennen en hen helpen. Dat is waar ik ‘s ochtends met een glimlach voor opsta. Ik krijg de kans om elke dag met boeiende individuen samen te werken en hun bedrijf te verbeteren. Ik mag deel uitmaken van hun reis naar succes. Wat kan er nog leuker zijn dan dat? Juist; helemaal niets.

Kan iedereen dit werk doen? Wil iedereen dit werk doen? Nee. Er zijn er maar een paar die, net als ik, de dromen van klanten willen waarmaken. Om een ​​geweldige accountmanager te zijn, zijn er een paar dingen die in jouw bloed moeten zitten ...

Productverkoop

Uiteraard staat jouw klant centraal. Zijn behoeften, frustraties en ambities zijn de brandstof van jouw bestaan. De Customer Experience of de UDE - Unique Desired Experience is de sleutel tot succes. Maar aan het einde van de dag wordt een Account Executive afgerekend op zijn/haar verkoopcijfers.  De kunst is om door de ultieme klantbeleving tot betere verkoopresultaten te komen.

Challenging

Verkopers moeten vooral uitblinken in twee competenties: klanten uitdagen en positief perspectief bieden. Het respectvol doch daadkrachtig challengen van de klant om vanuit een breder perspectief naar zijn situatie te kijken is de enige en juiste manier om de behoeften, frustraties en ambities van jouw klant aan te spreken..

Opportunistisch

Hiermee bedoel ik niet het platte opportunisme waarbij je iedere kans aangrijpt om iemand geld af te troggelen. Johan Cruijff's legendarische uitspraak 'Elk nadeel heb zijn voordeel' vertegenwoordigd het soort opportunisme waar we hier naar zoeken. Elke crisis is een kans, iedere ogenschijnlijk uitzichtloze situatie biedt een opportuniteit om te groeien.  

Zelfverzekerd

Account Executives denken in oplossingen. Om je klanten daadkrachtig te kunnen challengen en om overtuigend nieuwe opportuniteiten bloot te leggen, moet je vertrouwen creëren. Het vertrouwen wekken bij een klant is de oer competentie van alle verkoopvaardigheden en vertrouwen begint bij zelfvertrouwen, bij jezelf én bij jouw klant.

Lange Sales Cyclus

Bereid je voor op ‘in the long run’. Account beheer is in de eerste plaats een relatie die je opbouwt met de klant. Hoe herken je zijn kanalen van vertrouwen en hoe pas je jouw gedrag en voorbereiding aan om deze lange-termijn-relatie optimaal te verzorgen. Je gaat voor de titel van ‘Trusted Partner’. Je bouwt de weg naar openheid en wederzijds vertrouwen zodat je klant alle belangrijke of gevoelige informatie met je deelt.

Competitief

Als jouw taak eruit bestaat opportuniteiten te vinden, klanten uit te dagen en een positief perspectief te bieden dan heb je best een gezonde drang om te winnen of ten minste om resultaat te behalen.

Salesgericht

Je kan niet succesvol zijn als Account Executive als je niet gericht bent bent op het realiseren van omzet. Als jouw klant niet geholpen is met jouw product of dienst, even goeie vrienden, maar dan ga jij jouw tijd er niet in investeren. Je bouwt aan een langdurige relatie, maar het blijft een klant-leverancier relatie.

Zakelijk

Hoe intens en vertrouwelijk de relatie met je klant ook mag zijn, het is geen vriendschap. Dat wil niet zeggen dat het er niet vriendschappelijk aan toe mag gaan, maar als je jouw rol ten allen tijde goed wil kunnen uitoefenen dan moet de basis van de relatie zakelijk zijn.

Technisch-Wetenschappelijk

De sales professional baseert zijn stellingen op ‘business acumen’, onderzoek en know-how vanuit de markt. Daarnaast bieden praktijkvoorbeelden, use cases, referenties en testimonials de klant de nodige positieve houvast om een stap voorwaarts te zetten.

Autonoom

Deze rol vraagt naast focus, zelfvertrouwen en geduld ook een enorm doorzettingsvermogen. Je moet regelmatig beslissingen nemen en knopen durven doorhakken. De grootste vijand van effectief accountbeheer is om voor iedere beslissing te moeten overleggen met klant, management of collega’s. 

Planmatig

Hoe natuurlijk zij of hij ook mag overkomen, een fenomenale Account Executive heeft een plan en volgt die. Deze rol omvat zoveel belangrijke zaken die allemaal veel te belangrijk zijn om aan het toeval over te laten. ‘Work your plan, plan your work’.

Proactief

Ken je één Account Executive die ooit gezegd heeft: “Oei, mijn klant heeft daar nooit naar gevraagd?” Ik denk het niet. Effectief accountbeheer begint bij het anticiperen op wat er mogelijks kan komen. Als de klant er naar vraagt dan is het meestal al te laat of heb je op zijn minst de kans gemist om hier zelf op te anticiperen.

Strategisch

De valkuil van menig Account Executive is dat ze zo begaan zijn met de goede uitvoering dat ze het overzicht verliezen. Account beheer is een strategische rol. Uitstekende uitvoering is cruciaal, maar het is niet jouw rol.

Doorduwend

In jouw rol als tussenpersoon tussen jouw klant en de uitvoerende partijen, is het jouw taak en jouw taak alleen om de voortgang te bewaken en wanneer nodig de druk op te voeren.  Als een deadline niet wordt gehaald dan is het jouw verantwoordelijkheid, daarom mis jij als fenomenale Account Executive ook geen enkele deadline!.

Fenomenale Account Executives herkennen zichzelf in deze beschrijving. 
Mocht jij jezelf herkennen in deze eigenschappen en je wilt graag de fenomenale Account Executive zijn van een op menselijke groei en motivatie georiënteerde organisatie, stuur ons dan een berichtje. 

Graag ontvangen wij een korte motivatie brief, zoals alleen jij die kan schrijven. CV en contactgegevens mag je mailen naar Jozefien De Feyter, mede-oprichter van Blinc Sales Institute  via jozefien@blinc.be. Wij horen graag van jou.

Wil je weten wie wij zijn? Lees hier "over ons".